Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
INTERNATIONAL TRAVELS AND TOUR OPERATOR MANAGEMENT TRZ 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

NONE

Önerilen Seçmeli Dersler

NONE

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Prof. Dr. BURHANETTİN ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Ümit ŞENGEL - Res. Asst. Mustafa ÇEVRİMKAYA

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Aim of this course is to teach students the basic missions of tour operators: tour planning, preparing, marketing and management process

Dersin İçeriği

To teach the students basic notions, functions description and processes of tour operators, preparing tours, marketing and ticketing

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Define the development of travel and travel industry. 3 - 2 - 1 - C - B - A -
2 - Describe the functions and organizational structure of the main and side businesses operating in the travel industry. 3 - 2 - 1 - C - B - A -
3 - Explain the relationship travel and other tourism businesses and can express the importance of these relationships. 3 - 2 - 1 - C - B - A -
4 - Obtain basic information to prepare Package Tours for travel industry. 3 - 2 - 1 - C - B - A -
5 - Define the basic information to the travel industry for Ticketing services. 1 - 2 - 3 - C - B - A -
6 - Apply main issues over Tour officials, and especially tour guides. 12 - 3 - 2 - 1 - C - B - A -
7 - Identify and apply basic Tour arrangements, ticketing, contracts and guidance. 12 - 4 - 3 - 2 - 1 - C - B - A -
Öğretim Yöntemleri: 12:Case Study 4:Drilland Practice 3:Discussion 2:Question-Answer 1:Lecture
Ölçme Yöntemleri: C:Homework B:Oral Exam A:Testing

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Evolution of traveling and travel companies içöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
2 Delivering system, and the role and importance of travel companies in it İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
3 Organizational structure and laws about travel companies İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
4 Functions of travel agencies İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
5 Functions of tour operators İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
6 Pocket tour, tour types and the staffs Ahipaşaoğlu, H. Suavi (2001), Seyahat İşletmelerinde Tur Planlaması ve Yönetimi, Detay Yayıncılık (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
7 Tour planning, destination choise, purchasing processes, additional services and pricing Ahipaşaoğlu, H. Suavi (2001), Seyahat İşletmelerinde Tur Planlaması ve Yönetimi, Detay Yayıncılık (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
8 Realizing the tour, ground services, managing the tour Ahipaşaoğlu, H. Suavi (2001), Seyahat İşletmelerinde Tur Planlaması ve Yönetimi, Detay Yayıncılık (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
9 MIDTERM EXAM MIDTERM EXAM
10 Ticketing İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
11 Homework presentation İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
12 Homework presentation İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
13 Homework presentation İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)
14 Homework presentation İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi (İlgili Bölüm Çalışılacak ve Yardımcı Kaynaklara da Bakılacak)

Kaynaklar

Ders Notu

Uluslararası Seyahat İşletmeciliği, Doç. Dr. Burhanetttin Zengin, Prof. Dr. Mehmet Sarıışık, Prof. Dr. Cevdet Avcıkurt (Editörler), Detay Yayıncılık, 2017

Zengin, Burhanettin (2004), Turizm İşletmeleri, Kitap İçinde 2. Bölüm Seyahat İşletmeleri Değişim Yayınları, İstanbul

Ders Kaynakları

Uluslararası Seyahat İşletmeciliği, Doç. Dr. Burhanetttin Zengin, Prof. Dr. Mehmet Sarıışık, Prof. Dr. Cevdet Avcıkurt (Editörler), Detay Yayıncılık, 2017

İçöz, Orhan (2000), Seyahat Acentaları ve Tur Operatörlüğü Yönetimi, Turan Kitapevi
Ahipaşaoğlu, H. Suavi (2001), Seyahat İşletmelerinde Tur Planlaması ve Yönetimi, Detay Yayıncılık, Ankara
Yürik, E. Özkan ve Adnan Türksoy (2002), Havayolu Ulaşımı ve Biletleme, Turhan Kitapevi, Ankara
Mısırlı, İrfan (2001), Seyahat Acentacılığı ve Tur Operatörlüğü, Detay Yayınevi, Ankara


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 Develops, deepens and reaches original results at the level of expertise with original thought and research, up-to-date and advanced knowledge in the field of tourism management X
2 Develop a new idea, method, design and / or application that brings innovation to the field of tourism management or apply a known idea, method, design and / or application to the field of tourism management in a different field. X
3 Contributes to expanding the boundaries of knowledge in the field of tourism by publishing at least one scientific article in national and / or international refereed journals X
4 Has advanced knowledge about general and field-specific research methods X
5 Plans, conducts, evaluates and reports a research on a specific topic in his / her field by using scientific research methods. X
6 Develop original ideas in order to contribute to the solution of social, scientific, cultural and ethical problems encountered in the field of tourism management X
7 Develop the behaviors and competencies necessary for lifelong learning X
8 Develop competitive strategies related to tourism management X
9 Have detailed information about macro and micro scale tourism plans and policies X
10 To be able to communicate verbally and in writing by using a foreign language at least at C1 level X

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 60
Odev 1 20
Odev 2 20
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 4 64
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 1 16
Mid-terms 1 20 20
Assignment 1 20 20
Final examination 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü /25(s) 5.6
Dersin AKTS Kredisi 5.6
; ;