Ders Bilgileri
Yazdır
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OPERATİONS RESEARCH | UTL 305 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Mathematics and Business Mathematics |
---|---|
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | ZORUNLU |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi CANER ERDEN |
Dersi Verenler |
Dr.Öğr.Üyesi CANER ERDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı |
The aim is to teach students to use operations research techniques to solve complex business problems. Stages of problem modelling, problem solving and making decision by using the results will be presented.
|
Dersin İçeriği |
Problem modelling, linear programming, graphical solution, simplex method, assignment problems, transportation problems, and MS Excel Solver applications
|
Dersin Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 - Problem identification and solution, | 1 - 2 - 3 - 4 - 15 - 14 - | A - |
2 - Selecting and applying appropriate techniques, | 15 - 14 - 4 - 3 - 2 - 1 - | A - |
3 - Recalling systematic thinking approach to complex business problems | 1 - 2 - 14 - 10 - 4 - 3 - 15 - | A - |
4 - Modelling problems with MS Excel and applying it | 15 - 8 - 4 - 3 - | A - |
5 - Interpretataion and utilization of results to support better faster decisions | 15 - 12 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - | C - A - |
6 - Recognizing the fundementals of steps of systematic thinking and scientific approach for business problems | 15 - 8 - 5 - 4 - 3 - | A - |
7 - Developing new approaches to different problems | 15 - 8 - 4 - 3 - | C - A - |
Öğretim Yöntemleri: | 15:Problem Solving 8:Group Study 4:Drilland Practice 3:Discussion 5:Demonstration 12:Case Study 6:Motivations to Show 2:Question-Answer 1:Lecture 14:Self Study 10:Brain Storming |
Ölçme Yöntemleri: | C:Homework A:Testing |
Ders Akışı
Hafta | Konular | ÖnHazırlık |
---|---|---|
1 | Operations research definition and brief history | |
2 | Decision Making and Modelling | |
3 | Linear Programming | |
4 | Linear Programming and graphical solution | |
5 | Sample problems and solutions | |
6 | Microsoft Excel and Solver | |
7 | Simplex Method | |
8 | Simplex Method | |
9 | Midterm | |
10 | Examples of simplex method solution | |
11 | Duality | |
12 | Sensitivity Analysis | |
13 | Transportation Models and Problems | |
14 | Network Problems |
Kaynaklar |
||
---|---|---|
Ders Notu | ||
Ders Kaynakları |
Döküman Paylaşımı |
---|
0-Ders Tanıtım Formu |
Dersin Program Çıktılarına Katkısı
No | Program Öğrenme Çıktıları | KatkıDüzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | X | ||||||
2 | X | ||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | X | ||||||
6 | |||||||
7 | X | ||||||
8 | X | ||||||
9 | X | ||||||
10 | X | ||||||
11 | |||||||
12 | X | ||||||
13 | X |
Değerlendirme Sistemi
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI | SIRA | KATKI YÜZDESİ |
---|---|---|
AraSinav | 1 | 50 |
KisaSinav | 1 | 15 |
KisaSinav | 2 | 15 |
Odev | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yıliçinin Başarıya Oranı | 50 | |
Finalin Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü
Etkinlik | Sayısı | Süresi(Saat) | Toplam İş yükü(Saat) |
---|---|---|---|
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) | 16 | 4 | 64 |
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) | 16 | 3 | 48 |
Mid-terms | 1 | 15 | 15 |
Quiz | 3 | 10 | 30 |
Assignment | 0 | 0 | 0 |
Final examination | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 177 | ||
Toplam İş Yükü /25(s) | 7.08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7.08 |